hittade det här på min gamla blogg, gud va underbaart!

förlossningen

Hej på er!

ni anar inte hur stolt man är när man har en son som är sin aldeles egna, när man har skapat ett till liv. Millian är det finaste jag sätt, jag kan ligga och kolla på honom heladagarna. Nu föresten har jag gått ner 11 kilo, jag är smal igen! wohoo! läste att ni vill att jag ska lägga upp kort på lillen, men man känner som förälder att det inte känns rätt att lägga ut på internet. Ni får se honom live ist! förlossningen föresten gick till så här:

21 oktober började värkarna 23:20 med 20 minuters mellanrum, runt 01:00 började värkarna komma tätate och tätare tillslut med 5 minuters mellanrum, det fortsatte, men jag tänkte att det inte hade börjat utan att det bara var kraftiga förvärkar efter några timmar gick jag upp och läste en bok jag  Jag har om graviditeten och förlossningar, där stod det att förvärkar brukade vara i cirka en halv timme, det var då jag förstod att förlossingen hade starta, jag tog ett bad och gick sen och väckte mattias han va trött och förstod inte helt att det va igång, jag stod ut till 05:00 ungefär, och sen ringde jag förlossnings avdelningen, dom sa att jag skulle komma upp när jag inte orkade mer. Det tog några timmar och sen kännde jag att jag ville åka upp för att kolla om något hade hänt, jag hade öppnat mig1,5 centimeter och livmodertappern var helt utplånad. jag kännde att jag ville åka hem ett tag till för jag visste att det skulle ta ett tag till innan man var helt öppen.

De dagen var vi hemma och tog värk för värk som fortfarande kom en var femte minut. den dagen åkte vi upp en gång för att kolla om något mer hade hänt, och nu jag hade öppnat mig 3 centimeter. så segt gick det! på förlossningen sa dom att vi skulle stanna kvar, men jag kände förtfarand att jag orkade lite till hemma. Så barnmorskan kollade med doktornomdet va okej att vi åkte hem ett tag till, och han sa att det va okej. Dom sa att vi skulle komma in så fort jag inte orkade mer. vi åkte ut till mamma och mattias föräldrar för att fördröja tiden lite. vi var där i några timmar, och nu började jag bli trött på det här, jag hade inte sovit på 2 dygn.

Vi åkte in till förlossningen runt 21:00, vi kollade änu en ggn om något hade hänt, men inte hade det gjort det nu, så jag hade gått och haft värkar hur länge som hlst och inget hände. Barnmorskan tyckte att antingen skulle vi sätta igång allt, så det gick lite fortare eller skulle jag få 2 sömnpiller så jagkunde sova och kolla om något hade hänt tills imorgon. vi bestämmde att det va bäst om jag fick vila lite innan förlossningen. natten var såå lång och jag vaknade vid varje värk, och dom blev ju bara starkare och starkare.

På morgononen kollade barnborskan om något mer hade hänt, och nae inte ville det öppna sig! haha! jag tog ett varmt och skönt bad, och klockan tickade. efterbadet fick vi lite frukost och kollade igen men inget hade hänt. vi flyttades nu till en förlossnings sal. Barnmorskan kom och stack hål så vattnet gick, för då brukar förlossningen sätta fart lite. jag fick dropp för att yttligare sätta fart på det , nu gick det jätte fort. värkarna kom tätare och tätare och gjorde ondare och ondare, nu fick jag lustgasen, tack gode gud för att det finns! nu blev jag heltplöttsligt skit glad och skrattade bort värk för värk. mattias stöttade till max, tack älskling! du va världens stöd. nu bad jag om rygg-bedövning. det tog ungifär en timme sen kom en tjej med gröna kläder in och det va hon som skulle ge mig bedövning. den enda jag hörde var mattias! jag sa åt honom att om någon sa något viktigt skulle han säga till, allt va så långt bort med lustgasen, helt underbart. jag sa åt mattias och pröva och han sa att den va jätte äcklig.

Nu märkte mattias att jag vägrade att släppa lustgasen, frånbörjan andades man iden under värken och andades frisk luft imellan åt, men nu kunde jag inte släppa lustgasen jag hade värkar konstant, mattias ringde på klockan och nu kom dom springande, dom kollade, och jag var öppen 8,5 centimeter. Nu kände jag att det började trycka på, jag kännde att nu kom krysstvärkarna. jag började prokrysta, och jag kännde hur det kändes som allt trycktes neråt. jag sa till mattias att om det inte blev värre nu så kan vi skaffa fyra barn. allt gick jätte fort och plötsligt kunde jag känna Millians huvud. Nu gjorde det svin ont, jag skrek till banmorskorna att dom bara skulle ta ut honom lite fort! och imellan krystvärkarna bad jag om förlåtelse. Mattias stod brevid mig och hejade. Nu ville jag ge upp, mattias sa att jag klarade mer och att jag skulle fortsätta krysta, jag sa att han kunde krysta istället och efter värken bad jag om förlåtelse. dom sa åt mig att ta i en gång till och jag tänkte nu j*vlar, jag tog i som jag aldrig hade gjort innan och poff så hörde jag honom skrika, det va det finaste jag varit med om! det ska jag göra igen. Så jobbigt som alla säger att det är, är det fan inte snarare helt underbart. mattias klippte navelsträngen och vi fick vara fred, jag mattias och Millian, gud va underbart! länktar redan till nästa ggn.

Love Emma



Kommentarer
Postat av: malin

och ut kom världens finaste!



by the way emma, kolla vad jag hitta:

http://www.youtube.com/watch?v=ys2YQ9YcuC0



hahahah. dom är bra!

2009-11-09 @ 18:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0